Allmänna villkor PDF

Köp- och leveransvillkor för JF Johansson Skor AB Webbshop

Bakgrund

Välkommen till Johansson Skors webbshop! JF Johansson Skor AB bedriver verksamhet i fysiska butiker i Göteborgsområdet och i webbshop. Webbshopen har givetvis öppet årets alla dagar och vi levererar just nu gratis vid köp över 500 kr till hela Sverige. 

JF Johansson Skor AB etablerades 1897 och har ett sortiment som vänder sig till hela familjen. Hos oss kan du hitta skor från välkända varumärken och de senaste trenderna samt klassiker. Sortimentet i vår webbshop är ett urval av de produkter som du kan hitta i våra fysiska butiker. 

Priser

Vid beställning gäller det pris som anges i webbshopen. Prissänkningar och kampanjer kan skilja sig mellan våra fysiska butiker och vår webbshop. Alla priser är inklusive 25% moms och i svenska kronor. Priset innefattar inte frakt- och/eller administrationsavgifter om ej annat angivits. 

Frakt

Just nu har vi fraktfritt vid köp över 500 kr .Då vi bjuder på leveranskostnaden! Vill du göra byte eller kostnadsfri retur är du välkommen in till en av våra fysiska butiker i Göteborgsområdet. Om du inte har möjlighet att besöka våra butiker och hellre vill skicka tillbaka varor du beställt i vår webbshop, så tillkommer en returfrakt på 49 kronor per försändelse som dras automatiskt. 

Hämta i butik

Du har också möjligheten att hämta Dina varor fraktfritt i butik med
“Hämta i Butik EXPRESS”. Denna expressutlämning innebär att Du kan hämta Ditt paket inom 2 timmar i butik. Läs mer här

Åldersgräns

För att ha rätten att handla ska du ha fyllt 18 år.

Beställning

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning, lagersaldofel eller prisfel.

Är det begränsat antal av varan, och en annan kund lägger samma vara som du har valt i sin varukorg och slutför köpet före dig, kommer varan inte längre att finnas i din varukorg vid betalningen.  

Vi reserverar oss för att varor som visas i webbshopen kan ha utgått ur vårt sortiment, att fel bild visas och att eventuella tryckfel kan förekomma. 

Innehåller din beställning en eller flera varor som vi av någon anledning inte kan leverera, kommer de varor som för tillfället inte finns på vårt lager att tas bort från din order. Ibland kommer en vara som vid ett tillfälle inte funnits på lager när du försökt köpa den, åter in i lager. Då är du välkommen att försöka göra ett nytt köp.  

Vi fotograferar produkterna i ett neutralt ljus, vilket gör att färgåtergivningen på bildskärmar kan bli aningen annorlunda än hur den framträder i befintligt betraktningsljus. Speciellt stora skillnader kan upplevas i färgspektrumen röd, orange, rosa, blå och lila. Dessa färgtoner är svåra att återge. 

Betalsätt

Vi tillhandahåller betalningstjänster via Klarna. Du som kund kan välja bland ett flertal olika betalningsmetoder som faktura, kontokredit, delbetalning, kortbetalning eller banköverföring.
Klarna uppfyller kraven för PCI DSS ( Payment Card Industry Data Security Standard) vilket ger säkra betalningar.
Ytterligare information om betalningsvillkor finns på Klarna.

Johanssons.se är säker och krypterad med SSL-certificat. Detta gör att du kan handla tryggt utan att någon utomstående kommer åt dina uppgifter.

Bekräftelse av beställning

När din order är skickad kommer en bekräftelse på ditt köp till den mail-adress du har angivit vid din beställning. Där anges även paketets kolli/id-nummer i det fall du önskar leverans via Postnord. I det fall varan inte kan levereras får du information om detta via mail och inga pengar kommer naturligtvis att dras från ditt konto. Om du inte har fått något  mail inom 4 dagar från det du lade beställningen ber vi dig kontakta kundtjänst, kundtjanst@johanssons.se. Kolla i din skräppost innan. 

Leverans via POSTNORD

Om du har valt alternativet leverans till ditt postombud via Postnord levereras ditt paket till ditt närmaste utlämningsställe. Du måste ta med dig din legitimation vid uthämtningen samt kunna uppge paketets kolli nummer som du fått på beställningsbekräftelsen. Om du inte själv har möjlighet att hämta ut paketet måste ditt bud kunna uppvisa både sitt och din legitimation. Du måste även kunna ange paketets kolli/id-nummer som du fått med beställningsbekräftelsen. 

Vi ansvarar för att leveransen kommer fram till utlämningsstället. Du som kund ansvarar för att adressen som lämnas vid beställningen är korrekt. Varorna levereras till dig så fort som möjligt, normalt 3-5 vardagar efter ditt köp. 

Under högsäsong och större helger kan leveranstiden bli något längre. Om leveransen försenas och vi inte kan hålla normal leveranstid meddelar vi dig detta. Du har vid en sån försening rätt att häva köpet utan kostnad.

Vid mottagen leverans ska du som kund kontrollera att varorna stämmer överens med det du har köpt. Om det föreligger fel i leveransen skall du omedelbart meddela oss detta genom att maila till kundtjänst på kundtjanst@johanssons.se

Om paketet är skadat när du hämtar ut det ska du anmäla det hos ditt PostNord-ombud på plats.

Avisering och uthämtning

När ditt paket har ankommit utlämningsstället får du information om detta via sms, e-mail eller brevavi. Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar. Eventuella skador som orsakats under transporten anmäls direkt på utlämningsstället. 

Paketsök

Du kan söka efter ditt paket på PostNord genom att ange det kolli/id-nummer som du har fått med beställningsbekräftelsen.

Om du vill hämta ditt paket i någon av våra butiker

Du kan hämta ditt paket i någon av våra fysiska butiker. Detta är fraktfritt oavsett vilket belopp du handlar för. 

Handlar du en eller flera varor kan du i kassan/checkout ange den butik du vill hämta i. När paket finns att hämta i vald butik får du ett mail från oss. Paketet ligger kvar 14 dagar hos oss. 

Du kan då bara lägga en vara i varukorgen. Vill Du hämta fler par skor, gör du Du en order per sko. 
 
Enbart vid en (1st) vara i kassan kommer alternativet ”hämta i butik” upp och möjligheten att välja en butik att hämta varan i. Enbart de butiker som har varan i lager kommer upp som alternativ. 

Butiken tar då hand om Din order så fort som möjligt och när ordern är klar att hämta får Du ett SMS med hämtbekräftelse. 
För sena beställningar (2 timmar innan stängning eller senare) skickas hämtbekräftelsen följande dag efter att butiken har öppnat. Här finns butikernas öppettider

Om det skulle föreligga saldofel och varan ej finns på plats, meddelas Du via SMS och ordern makuleras. 

Köpt vara ligger kvar butik i 14 dagar, sedan behandlas varan som ej uthämtad och en administrationsavgift på 150 SEK utgår. 

Avbeställning och ändring av order

Om du som kund vill göra en avbeställning eller ändra din order rekommenderar vi dig att kontakta kundtjänst så snart som möjligt efter att beställningen lagts. Vår ambition är att packa varorna så snabbt som möjligt efter att din order är lagd. Om varan redan är skickad kan vi inte stoppa leveransen utan då får du istället använda din ångerrätt och skicka tillbaka varan till vårt lager. OBS! Returfrakt tillkommer. 

14 dagars ångerrätt

Vi hoppas att du som kund ska vara nöjd med varan du fått hem, men om du inte skulle vara det har du 14 dagars ångerrätt. Det gäller även prissänkta varor. Förutsättning för att vi skall godkänna ångerrätt är att varan är provad endast inomhus. Ångrar du ditt köp ska du skicka tillbaka varan/varorna till oss inom 14 dagar. Fyll i returschemat som låg med i paketet och skicka tillbaka paketet med returfraktsedeln.

Ångrar du en del av ditt köp gäller samma villkor och du har 14 dagars ångerrätt. Du ska då skicka tillbaka den del av köpet du ångrar inom 14 dagar.

Om du ångrar ett köp och returnerar varan/varorna med vår returfraktsedel drar vi av 49 kr i fraktkostnad från det belopp vi betalar tillbaka till dig. Kostnaden för returfrakt är alltid 49 kr, oavsett storleken på paketet.

Vi följer distansavtalslagen och vill du läsa mer om ångerrätt kan du hitta det hos Konsumentverket https://www.konsumentverket.se/

Provning av vara

Vid e-handelsköp har Du möjlighet att prova varan hemma. Tänk då på att varan skall vara intakt när den återsänds. Prova inomhus och hantera varan varsamt. JF Johansson Skor AB förbehåller sig rätten att göra eventuella avdrag för värdeminskning upp till 100%. Undgå värdeminskning genom att returnera varan i sådant skick att den skall kunna säljas vidare till annan kund. Återsänd alltid varan i originalförpackning 

Retur

Du kan välja att antingen returnera varan direkt till någon av våra butiker eller returnera till vårt centrallager. 

Retur butik 

Vår hjälpsamma personal ordnar Ditt ärende kostnadsfritt och Du slipper avdrag för fraktkostnader. Ta med Dig följesedeln som fungerar som kvitto och betalningsbekräftelse. Varan skall vara i originalförpackningen. Förhoppningsvis finner Du något i vår butik som passar bättre. 

Retur centrallager 

Väljer Du att skicka tillbaka varan till centrallager skall Du alltid använda retursedeln och förpackningen som varan blev levererad i. Lämna varan till utlämningsstället.  

Om du väljer att skicka tillbaka varor så använd alltid retursedeln som följer med i ditt paket. Då kostar returen 49 kronor per frakttillfälle. Du betalar ingenting när du lämnar in paketet utan summan dras automatiskt av vid återbetalningen. Om du av någon anledning inte vill använda returfraktsedeln kan du givetvis betala porto själv och skicka varan till: 

JF Johansson Skor 
Hulda Mellgrens Gata 5
421 32 Västra Frölunda

Använder du returfraktsedeln måste du använda PostNords återlämningsställen. Använder du vanligt porto kan du lämna paketet på valfritt ombud, observera att fraktkostnaden kommer att bli högre. 

Har du tappat bort din returfraktsedel kan du maila kundtjanst@johanssons.se så skickar vi en ny.

Byte av vara

Om du vill byta en vara köpt i vår webbshop tillämpar du din ångerrätt på samma sätt som nämnts ovan och gör sedan ett nytt köp på den vara du vill byta till. Din retur återbetalas med samma betalningsmetod som vid köp. Varor som är köpta i fysisk butik kan endast returneras till fysisk butik. Vi löser inte ut returer mot postförskott. 

Reklamation

Vi ansvarar för att varor som levereras går iväg i felfritt skick. Om du ändå inte tycker att varan uppfyller dina kvalitetskrav eller om det är fel på varan ska du reklamera varan.
Du har rätt att reklamera en vara i 3 år från att du köpte varan.
Kontakta oss inom 2 månader från att du upptäckte fel på din vara.

Enklaste sättet är att reklamera varan i någon av våra butiker. Glöm inte att ta med följesedeln som bevis på betalning.

Om du väljer att skicka tillbaka varan till vår webbshop ska kundtjänst kontaktas innan varan skickas iväg. Detta gör du enklast via e-mail, kundtjanst@johanssons.se.

Vi vill att du använder den förbetalda returfraktsedeln som finns med vid leverans och lämnar paketet på något av postens återlämningsställen. Om du av någon anledning saknar din returfraktsedel kontakta kundtjänst, kundtjanst@johanssons.se.

Skada som uppstått under leverans bör noteras i samband med utlämningen hos ditt PostNord-ombud. Vid skada som uppstått under leverans ska du efter att du anmärkt skadan hos ditt PostNord-ombud kontakta kundtjänst så vi kan göra en reklamation. Vi behandlar ärendet på samma sätt som andra reklamationer.

Vid en godkänd reklamation debiteras ingen returfrakt och fraktkostnad för köpet återbetalas.

Om du inte fått din reklamation godkänd och tycker vi har tagit fel beslut, kontakta ARN (Allmänna Reklamationsnämnden), och skapa ett ärende hos dem. ARN tar oberoende beslut kring bland annat reklamationsärenden och Johanssons Skor följer alltid deras rekommendationer och beslut.

ARN
Box 174
101 23 Stockholm
arn.se

Återbetalning

Återbetalning sker inom 14 dagar från det att vi har mottagit meddelande om att du ångrar ditt köp. Du kan behöva vänta ytterligare tid då vi behöver få tillbaka varan/varorna eller se bevis på att varan/varorna är skickade till oss. Återbetalning sker med samma betalsätt som användes vid köp.

Vid godkänd reklamation betalar vi tillbaka hela köpet till dig (inklusive fraktavgifter) inom 14 dagar från det att reklamationen har blivit godkänd.

Ej utlösta paket

Vi debiterar dig 150 kr för paket som ej hämtas ut. Detta gäller även paket som skall hämtas i butik. Denna summa dras av automatiskt från varuvärdet som  vi betalar tillbaka. Beloppet täcker kostnader vi får för expediering, packning, emballage, frakt, returfrakt, returbehandling samt insortering tillbaka på lagret. 

Dataskyddspolicy

Klicka på länken nedan för att öppna vår Dataskyddspolicy.
Där hittar du all information kring hur vi hanterar personuppgifter.

DATASKYDDSPOLICY (pdf)

Bedrägeri

Vi förbehåller oss rätten att häva köpet om bedrägeri misstänks och vi polisanmäler alla misstänkta stölder och bedrägerier.

Force Majeure

Händelser som krig, naturkatastrof, strejk, myndighetsbeslut eller andra händelser som ligger utanför vår kontroll och som skäligen inte kunnat förutses ska hänföras till Force Majeure. Detta innebär att vi befrias från förpliktelsen att fullgöra ingångna avtal.
Har du frågor som rör vår webbshop eller våra produkter är du välkommen att kontakta vår kundservice enklast via mail:
kundtjanst@johanssons.se

0