Meny
Sök
Hitta din butik

Allmänna villkor

Köp- och leveransvillkor för JF Johansson Skor AB Webbshop

Bakgrund

Välkommen till Johansson Skors webbshop! JF Johansson Skor AB bedriver verksamhet i fysiska butiker i Göteborgsområdet och i webbshop. Webbshopen är det givetvis öppet årets alla dagar och vi levererar just nu gratis till hela Sverige.

JF Johansson Skor AB har funnits sedan år 1897 och har ett sortiment som vänder sig till hela familjen. Hos oss kan du hitta skor från välkända varumärken och de senaste trenderna samt klassiker. Sortimentet i vår webbshop är ett urval av de produkter som du kan hitta i våra fysiska butiker.

Priser

Vid beställning gäller det pris som anges i webbshopen. Prissänkningar och kampanjer kan skilja sig mellan våra fysiska butiker och vår webbshop. Alla priser är inklusive 25% moms och i svenska kronor. Priset innefattar inte frakt- och/eller administraationsavgifter om ej annat angivits.

Frakt

Just nu har vi fraktfritt dvs. att vi bjuder på leveranskostnaden! Vill du göra byte eller kostnadsfri retur är du välkommen in till en av våra fysiska butiker i Göteborgsområdet. Om du inte har möjlighet att besöka våra butiker och vill hellre skicka tillbaka varor du beställt i vår webbshop, så tillkommer en returfrakt på 39 kronor per försändelse som dras automatiskt.

Åldersgräns

För att ha rätten att handla ska du ha fyllt 18 år.

Beställning

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning, lagersaldofel eller prisfel.

Är det begränsat antal av varan, och en annan kund lägger samma vara som du valt i sin varukorg och slutför köpet före dig, kommer varan inte längre att finnas i din varukorg vid betalningen. Först till kvarn..

Vi reserverar oss för att varor som visas i webbshopen kan ha utgått ur vårt sortiment, att fel bild visas och  eventuella tryckfel kan förekomma.

Innehåller din beställning en eller flera varor vi av någon anledning inte kan leverera alla, kommer de varor som för tillfället inte finns på vårt lager att tas bort från din order. Om du vill köpa denna vara är du välkommen att lägga en ny order vid senare tillfälle eller välja en annan vara.

Vi fotografera produkterna i ett neutralt ljus, dock så är färgåtergivningen på bildskärmar oftast aningen annorlunda är hur den framträder i fysiskt i befintligt betraktningsljus. Speciellt stora skillnader kan upplevas i färgspektrumen röd, orange, rosa, blå och lila. Dessa färgtoner toner är svåra att återge, men även naturfärger så som brun, beige, vita toner kan upplevas annorlunda på din skärm från den fysiska produkten.

Betalsätt

Vi tillhandahåller betalningstjänster via Klarna. Du som kund kan erbjudas ett flertal olika betalningsmetoder som faktura, kontokredit/delbetalning, kortbetalning eller banköverföring.
Ytterligare information om betalningsvillkor får du när du kommer till ”kassan”. Du kan även gå in på Klarna för ytterligare information.

Bekräftelse av beställning

När din order är skickad kommer en bekräftelse på ditt köp till den mail-adress du har angivit vid din beställning. Där anges även paketets kolli/id-nummer. I det fall varan inte kan levereras får du information om detta via mail och inga pengar kommer naturligtvis att dras från ditt konto. Om du inte har fått detta mail inom 4 dagar från det du lade beställningen ber vi dig kontakta kundtjänst, kundtjanst@johanssons.se.

Avbeställning och ändring av order

Om du som kund vill göra en avbeställning eller ändra din order rekommenderar vi dig att kontakta kundtjänst så snart som möjligt efter att beställningen lagts. Vår ambition är att packa varorna så snabbt som möjligt efter att din order är lagd. Om varan redan är skickad kan vi inte stoppa leveransen utan då får du istället använda din ångerrätt och skicka tillbaka varan till vårt lager. OBS! Returfrakt tillkommer.

Leverans

Ditt paket levereras med PostNord till ditt närmaste utlämningsställe. Du måste ta med dig legitimation vid uthämtningen. Om du inte själv har möjlighet att hämta ut paketet måste ditt bud kunna uppvisa både sitt och din legitimation. Du måste även kunna ange paketets kolli/id-nummer som du fått med beställningsbekräftelsen.

Vi ansvarar för att leveransen kommer fram till utlämningsstället. Du som kund ansvarar för att adressen som lämnas vid beställningen är korrekt. Varorna levereras till dig så fort som möjligt, normalt 3-5 vardagar efter ditt köp.

Under högsäsong kan leveranstiden bli något längre beroende på hur hög orderingången är. Vid mottagen leverans ska du som kund kontrollera att varorna stämmer överens med det du köpt. Om det föreligger fel i leveransen skall du omedelbart meddela oss detta genom att maila till kundtjänst på kundtjanst@johanssons.se.

Avisering och uthämtning

När ditt paket har ankommit till utlämningsstället får du information om detta via sms, e-mail eller brevavi. Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar. Vi rekommenderar att skada som orsakats under transporten anmäls direkt på utlämningsstället.

Paketsök

Du kan söka efter ditt paket på www.postnord.se genom att ange det kolli/id-nummer som du fått med beställningsbekräftelsen.

14 dagars ångerrätt

Vi hoppas att du som kund ska vara nöjd med varan du fått hem men om du inte skulle vara det har du 14 dagars ångerrätt. Det gäller även prissänkta varor. Förutsättning för att vi skal godkänna ångerrätt är att varan är endast provas inomhus.

Provning av vara

Du kan utan kostnad prova varan inomhus, ej utomhus. Hantera varan varsamt för att se om den passar din fot och tilltänkt användning. Prova varan som du skulle ha gjort i butik. Observera att det enligt lag är kunden som belastas returfraktkostnaden och enligt lag förbehåller Johanssons.se rätten att vid återbetalning göra avdrag för eventuell värdeminskningen upp till 100%.   Prova varan försiktigt! Hantering av varan får ej  vara i  större omfattning än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Undgå värdeminskning genom att returnera varan i så pass gott skick att kunna säljas vidare annan kund. Varan skal alltid returneras i sin originalförpackning.

Retur

Returnera eller byt gärna varan i någon av våra fysiska butiker, vår hjälpsamma och kunniga personal ordnar ditt ärende kostnadsfritt, och du slipper avdrag för returfrakten. Adresser till våra butiker hittar du här.

Vid retur eller byte i våra butiker vill vi att du tar med följesedeln som bevis på betalning. Om du vill returnera varan till vårt lager så använder du returfraktsedeln som ligger med i paketet vid leveransen och sätter fast den på det noggrant inslagna paketet.

Använd samma förpackning och kartongen som varan blev levererad med. Lämna sedan in paketet på utlämningsstället. Tänk på att du som kund ansvarar för varan under transporten till oss.

Om du väljer att skicka tillbaka varor så använd alltid retursedeln som följer med i ditt paket. Då kostar returen 39 kronor per frakttilfälle. Du betalar ingenting när du lämnar in paketet utan summan dras automatiskt av vid återbetalningen. Om du av någon anledning inte vill använda returfraktsedeln kan du givetvis betala porto själv och skicka varan till:

JF Johansson Skor
Hulda Mellgrens Gata 5
421 32 Västra Frölunda

Använder du returfraktsedeln måste du använda PostNords återlämningsställen. Använder du vanligt porto kan du lämna paketet på valfritt ombud, observera att fraktkostnaden kommer att bli högre.

Byte av vara

Om du vill byta en vara köp i vår webbshop tillämpar du din ångerrätt på samma sätt som ovan nämt och gör sedan ett nytt köp på den vara du vill byta till. Din retur återbetalas med samma betalningsmetod som vid köp. Varor som är köpta i fysisk butik kan endast returneras till fysisk butik. Vi löser inte ut returer mot postförskott.

Reklamation

Vi ansvarar för att varor som levereras går iväg i felfritt skick. Om du ändå inte tycker att varan uppfyller dina kvalitetskrav eller om det är fel på varan är det enklaste sättet att reklamera varan i någon av våra butiker.

Glöm inte att ta med följesedeln som bevis på betalning. Om du väljer att skicka tillbaka varan till vår webbshop ska kundtjänst kontaktas innan varan skickas iväg. Detta gör du enklast via e-mail, kundtjanst@johanssons.se.

Vi vill att du använder den förbetalda returfraktsedeln som finns med vid leverans och lämnar paketet på något av postens återlämningsställen.

Skada som uppstått under leverans bör noteras i samband med utlämningen. Vid en godkänd reklamation debiteras ingen returfrakt och fraktkostnad för köpet återbetalas. Om du av någon anledning saknar din returfraktsedel så kontakta kundtjänst, kundtjanst@johassons.se.

Återbetalning

Återbetalning till ditt konto sker inom 14 dagar från det att vi tagit emot returen eller efter att reklamationen blivit godkänd, med eventuella avdrag för returfrakt.

Ej utlösta paket

Vi debiterar dig 150 kr för paket som ej hämtas ut. Denna summa dras av automatiskt från varuvärdet vi betalar tillbaka. Detta belopp täcker kostnader vi får för expediering, packning, emballage, frakt, returfrakt, returbehandling samt insortering tillbaka på lagret.

Personuppgiftspolicy

Personuppgifter som du lämnar vid registreringen är sparade hos oss för att vi ska kunna leverera varan till dig och fullfölja köpet på bästa sätt. Det innebär även att vi kan komma att kontakta dig genom nyhetsbrev och liknande.

Vi hanterar alla personuppgifter med största försiktighet i enlighet med Personuppgiftslagen(PuL). Inga uppgifter om dig kommer att föras vidare till tredje part. Du som kund har rätt att gratis begära information om de uppgifter som finns registrerat om dig, du har även rätt att få uppgifterna raderade.

Om du vill att vi ska radera dina uppgifter, kontakta kundtjänst på kundtjanst@johanssons.se.

Bedrägeri

Vi förbehåller oss rätten att häva köpet om bedrägeri misstänks och polisanmäler alla misstänkta stölder och bedrägerier.

Force Majeure

Händelser som krig, naturkatastrof, strejk, myndighetsbeslut eller andra händelser som ligger utanför vår kontroll och som skäligen inte kunnat förutses ska hänföras till Force Majeure. Detta innebär att vi befrias från förpliktelsen att fullgöra ingångna avtal.
Har du frågor som rör vår webbshop eller våra produkter är du välkommen att kontakta vår kundservice enklast via mail:
kundtjanst@johanssons.se

Gratis shine spray vid köp på nätet